Jeszcze żywy KARP w sieci

2012-11-30

Udostępnieniem specjalnej strony internetowej www.jeszczezywykarp.pl Klub Gaja inauguruje nową odsłonę kampanii społecznej „Jeszcze żywy KARP”.

Trzy pierwsze tygodnie grudnia to kolejna szansa by zwrócić uwagę Polaków na niehumanitarne traktowanie karpi w okresie przedświątecznym. To jedyne ryby sprzedawane masowo żywcem w polskich sklepach. Dowożone do handlu, wystawiane w plastikowych basenach i pojemnikach, wielokrotnie wyławiane podczas sprzedaży detalicznej są narażone na zranienia, otarcia i stres. Pakowane żywcem  do reklamówek – na powolną śmierć przez uduszenie.

„Nie baw się w kata, kup karpia w płatach” – to główne hasło kampanii „Jeszcze żywy KARP 2012”. Przypomina, że konsument ma wybór i może wpłynąć na sposób handlu karpiami. Sprzedaż karpia z lodu czy chłodni, tak jak innych ryb, zmniejsza cierpienie tych zwierząt i taki wybór proponuje konsumentom Klub Gaja.

Zmiana postaw społecznych i przyzwyczajeń konsumentów to procesy długofalowe. Co roku, już na przełomie listopada i grudnia mamy wiele pytań od obywateli i instytucji czy będziemy kontynuować kampanię i w jaki sposób można się do niej włączyć  – wyjaśnia Beata Tarnawa, koordynatorka „Jeszcze żywego KARPIA 2012”.

W tym roku w kampanii występują aktorki: Magdalena Różczka, Magdalena Popławska, Julia Pietrucha i aktor Bartłomiej Topa, którzy udzielą głosu „jeszcze żywym karpiom”. W spotach kampanii pyszczki ryb, wymalowanych na twarzach artystów, poruszają się wówczas kiedy oni sami przemawiają. Kreację pro bono przygotowała agencja reklamy Clos Brothers. Czwarty rok kampanię wspiera znany publicysta i kucharz, Robert Makłowicz. W ubiegłym roku w gronie twórców popierających kampanię znaleźli się pisarka Olga Tokarczuk, dramatopisarz Artur Pałyga i reżyser Piotr Ratajczak. Kampanię popierają także dziennikarze, m.in. publicysta i teolog Jan Turnau.

Tym razem kampania po raz pierwszy ma swoją stronę internetową – www.jeszczezywykarp.pl , a po raz kolejny zakładkę na facebooku. Na stronie www znajdują się m.in. plakaty, bannery  oraz wzory pism, które uczestnicy kampanii (akcja ma charakter powszechny, dostępny dla wszystkich) mogą w swoim imieniu przesłać do służb odpowiedzialnych za zapewnienie dobrostanu zwierząt oraz przestrzegania prawa. W 2009 r. Sejm dzięki działaniom Klubu Gaja do kręgowców objętych Ustawą o ochronie zwierząt dopisał ryby hodowlane.

W 2011 r. Prokurator Generalny wystosował pismo do wszystkich prokuratur w Polsce o uznanie humanitarnych postaw wobec masowej sprzedaży ryb. Zdaniem Andrzeja Seremeta nie do przyjęcia są argumenty, że "świąteczna tradycja wieczoru wigilijnego usprawiedliwia w tym wyjątkowym okresie wszelkie niehumanitarne traktowanie zwierząt".